Wil je overstappen van ICT-beheerder? We schreven al een blog over welke stappen je nieuwe ICT’er zet als hij jouw beheer overneemt, maar wat moet je zelf eigenlijk regelen? En hoe zorg je dat je hele ICT netjes wordt overgedragen? We zetten het voor je op een rij.

Overdracht van je ICT-documentatie

Op dit moment wordt je ICT-omgeving beheerd door een van je eigen medewerkers of een externe ICT-beheerder. Diegene heeft, als het goed is, jouw hele omgeving gedocumenteerd en die documentatie netjes bijgehouden. 

Wat staat er in die documentatie? Onder andere dit:

  • Netwerktekeningen
  • Informatie over lopende licenties
  • Installatieprocedures
  • Recente updates
  • Back-up- en recoveryprocedures
  • Wachtwoorden
  • En veel meer.

Kortom, deze documentatie beschrijft tot in detail hoe jouw ICT in elkaar zit. Je nieuwe ICT-beheerder heeft dit nodig om je apparatuur en software over te kunnen nemen en om zelf een dossier aan te leggen van de uitgevoerde werkzaamheden. Het is dus aan jou om te zorgen dat je ICT-documentatie compleet en up-to-date wordt overgedragen. 

Neem lopende afspraken en contracten onder de loep

Niets zo vervelend als er last minute achter komen dat bepaalde rechten niet goed staan, je licentie niet op je eigen naam staat of je überhaupt je lopende beheercontract nog niet kunt opzeggen. Zorg er dus altijd voor dat je je lopende contracten en bijbehorende afspraken goed onder de loep neemt met je financieel en/of juridisch adviseur. 

Laat je basis goed inrichten

Heb je nooit nagedacht over je cybersecurity of is je firewall voor het laatst geüpdatet in 2004, dan is het voor een nieuwe beheerder lastig om je ICT over te nemen en daarin kwaliteit te leveren. De basis is tenslotte nog niet op orde. Wij adviseren dan ook altijd om in ieder geval de basis-securitymaatregelen te nemen, zodat we als beheerder met een schone lei kunnen beginnen.

Geen idee hoe je die basis inricht? Daar helpen we je graag bij >