Werkt jouw ICT lekker, dan werken jij en je medewerkers ook lekker. Je wil het dus wel goed geregeld hebben: van je documenten in de cloud tot het netwerkbeheer. Maar is dat iets wat je binnen je organisatie kan neerleggen, of is je ICT uitbesteden verstandiger? We nemen het voor je onder de loep.

Wat doet een ICT-beheerder eigenlijk?

De vraag is eerder: wat doet ‘ie niet. ICT-beheerders pakken een breed pakket aan vragen op, van de cloud, cybersecurity en online telefonie tot systeem- en gebruikersbeheer en het begeleiden van je organisatie en alle gebruikers. 

Ga je je ICT outsourcen, dan wordt dat alles je uit handen genomen en hoef je je nergens meer zorgen over te maken.

Moet ik dat doen, vraag je je misschien af. Ons antwoord: als je geen omkijken wil hebben naar je ICT, dan is het een goed idee. We zijn vast in de pro’s en cons van je ICT uitbesteden gedoken, zodat jij dat niet meer hoeft te doen. Komen ze:

ICT outsourcen: de pro’s

#1: Je kunt rekenen op een hoog serviceniveau

En daar heb je ook altijd inzicht in. Er ligt namelijk een helder Service Level Agreement (SLA) met daarin glasharde afspraken over reactietijden en oplostijden. En de tevredenheid onder je medewerkers wordt structureel gemeten.

#2: Je zit nooit zonder ICT-beheerder

In het verlengde van het serviceverhaal: je ICT-steun en toeverlaat is er gewoon altijd. Stel dat je een beheerder aanneemt, dan is die in vakanties niet bereikbaar en buiten kantoortijden misschien ook niet, of minder. Een externe ICT-beheerder zorgt dat er altijd iemand bereikbaar is.

#3: Je maakt gebruik van top ICT-kennis en -technologie

De ontwikkelingen in ICT-land gaan als de sneltrein en beheerders moeten dan ook up-to-date blijven. Ga je in zee met een externe beheerder, dan investeert die proactief in alle relevante opleidingen en technologie, om zo de concurrentie een stap voor te zijn en jou de beste service te bieden. Plus: omdat je ICT-partner meerdere medewerkers heeft, is er heel veel en heel brede kennis van verschillende onderwerpen beschikbaar.

#4: Je maakt minder kosten

Je ICT-beheer uitbesteden is gewoon goedkoper. Je hoeft al niet te investeren in opleidingen, maar ook de vaste maandelijkse kosten zijn een stuk lager dan één of meerdere medewerkers in dienst nemen. 

#5: Je hebt een baseline voor je cybersecurity

Een goede beheerder werkt met een standaard beveiligingsbeleid waar bedrijven aan moeten voldoen. Zo heb je een goed referentiekader als het om je cybersecurity gaat.

ICT uitbesteden: de cons

#1: Je beheerder is wat verder weg

Toegegeven, je loopt niet zo even langs bij je externe ICT-beheerder, tenzij het je buurman is. Dat kan je het gevoel geven dat je minder controle hebt over wat er met je ICT gebeurt. Maar: dat hoeft niet. Goede relaties en dito afspraken, plus een dashboard waarin je in één oogopslag overzicht hebt, doen een hoop.

#2: Je hebt intern al geïnvesteerd in ICT-kennis

Als jij al flink hebt geïnvesteerd in ICT-opleidingen voor je medewerkers, dan kan het inhuren van een externe partij minder handig lijken. Bedenk je echter wel dat één of een paar beheerders nooit alle relevante ICT-kennis kunnen hebben. En wat je al geïnvesteerd hebt, blijft ook van nut als je je ICT wel uitbesteedt. De betreffende collega’s kunnen namelijk fijn schakelen met de externe beheerder. 

#3: Je vindt het spannend om je ICT uit te besteden

Want een externe partij kan jouw bedrijf nooit zo goed kennen als een eigen medewerker, toch? Fout. Een goede ICT-beheerder verdiept zich in jouw organisatie, doet een complete technische inventarisatie en neemt je werkprocessen onder de loep, zodat alles vlekkeloos verloopt.

Dat waren ze, onze pro’s en cons

Hoe je er ook bij zit als ondernemer, de voordelen van je ICT uitbesteden zijn wel gigantisch. Een flinke bak actuele kennis, een hoog serviceniveau, minder kosten en een aanspreekpunt dat er gewoon altijd is. 

Weten hoe anderen het ICT-beheer door Yellow Spring ervaren? Lees hier het verhaal van Euromobil Nederland.

Geplaatst in: