Ga je online samenwerken met je collega’s, dan is de kans groot dat jullie productiviteit door het dak gaat. Je kunt tenslotte overal en nergens overleggen, je deelt zonder gedoe documenten en iedereen kan tegelijkertijd in hetzelfde bestand werken. Maar: dan moet je wel weten welke applicatie je waarvoor gebruikt. Lees in dit blog wat je kan met de Microsoft-programma’s SharePoint, OneDrive en Teams en ga online samenwerken als een pro.

Werken met Teams: al je samenwerking centraal

Sinds zakelijk videobellen een ding is, vliegen de Teamslinks je om de oren. Maar: werken met Teams is veel meer dan alleen bellen. De applicatie heeft ook uitgebreide chatmogelijkheden, waarbij je voor ieder onderwerp of project een apart kanaal kunt aanmaken. Ook is er aan iedere Teamsomgeving automatisch een SharePoint-site gekoppeld, waar je data staat en je gezamenlijk bestanden kunt bewerken. 

Een paar voordelen van Teams op een rij: 

  • Je maakt gemakkelijk Teamskanalen per onderwerp, waaraan je je medewerkers toevoegt. Zo kan iedereen alleen bij de informatie over diens eigen projecten.
  • Je kunt met al je collega’s tegelijk in één bestand werken.
  • Integratie met Microsoft Planner voor het vlekkeloos plannen en online samenwerken binnen projecten. 
  • Makkelijk intern bellen en online vergaderen via Microsoft Teams. 

Door al die mogelijkheden is Microsoft Teams een goede applicatie om je online samenwerking te stroomlijnen. Van bellen tot chat tot documenten beheren: alles komt er samen. 

En extra leuk in het kader van teambuilding: Teams heeft een flinke collectie GIF’jes die je naar je collega’s kunt sturen :)

Online samenwerken aan documenten: SharePoint

SharePoint is opgezet als een centraal bedrijfsplatform. Je kunt er dus niet alleen fijn in samenwerken aan allerlei documenten, maar ook het maken van een intranet-omgeving voor je organisatie is geen probleem. 

Een paar voordelen van SharePoint:

  • Je kunt met veel collega’s tegelijkertijd in hetzelfde document werken.
  • Je beheert makkelijk je documenten: van toegangsrechten tot versiebeheer. 
  • Je maakt zo een intranet-omgeving aan waarop je bedrijfsnieuws, activiteiten en events kunt delen.
  • Wil je meer automatiseren? In SharePoint kun je workflows maken voor goedkeuringsprocessen of taken. Zo werk je nóg slimmer! #meerdoeninmindertijd
  • Nooit meer oneindig zoeken naar bestanden, want SharePoint heeft een heel goede zoekfunctie. 

Werken met OneDrive: persoonlijke opslag

Tot slot: OneDrive! Deze applicatie, die een beetje lijkt op Dropbox, is meer gericht op persoonlijk gebruik. Het is je eigen plekje in de cloud waar je al je persoonlijke documenten opslaat en deelt. Je bestanden zijn op ieder apparaat wat je gebruikt toegankelijk en worden onderling perfect gesynchroniseerd. Ook offline kun je aan je documenten werken. Perfect dus als je graag overal en nergens werkt, maar niet altijd je werk-laptop bij je hebt of een internetverbinding hebt.

De voordelen van OneDrive bij het online samenwerken? Die zitten hem vooral in het gemak waarmee je bestanden en mappen deelt. Je begint in principe alleen aan je document te werken, maar deelt ‘m daarna makkelijk met collega’s of externen.

Ook beginnen met online samenwerken?

Wil je beginnen met online samenwerken maar weet je niet waar je moet starten? Yellow Spring helpt je graag op weg. Zo kunnen we online werkplekken voor jou en je collega’s inrichten, zodat jullie nog slimmer en sneller samenwerken. Benieuwd hoe dat er uitziet? Stuur ons een bericht, dan gaan we samen om tafel.