We bellen in Nederland steeds minder via de vaste lijn en steeds meer via internet, concludeerde de Autoriteit Consument & Markt in april 2023. Het aantal belminuten via een vaste lijn halveerde in de afgelopen 4 jaar.

Niet zo vreemd vinden wij, want online bellen geeft je een bak voordelen waar je u tegen zegt. Vooral als je het inzet voor je bedrijfstelefonie! Twijfel jij nog tussen de good old fysieke telefooncentrale en bellen via VoIP? We zetten op een rijtje wat VoIP bellen is en hoe het jouw onderneming verder helpt.

Wat is VoIP bellen precies?

VoIP bellen is hetzelfde als online bellen. De afkorting staat voor Voice over Internet Protocol. En dat is precies wat het is: je spraakberichten worden gedigitaliseerd en in een datapakketje via internet verstuurd. Degene waarmee je belt ontvangt supersnel je berichten en zo voer je een gesprek. 

Met VoIP bellen bel je dus naar een IP-adres dat is gekoppeld aan een telefoonnummer. De gesprekskwaliteit is daardoor een stuk beter dan via de ouderwetse telefoonlijn. Maar er zijn nog meer voordelen!

Je bent altijd bereikbaar

En als ondernemer weet je hoe belangrijk dat is. Je wil je klanten tenslotte de best mogelijke ervaring geven: meteen de juiste medewerker aan de lijn, snel het antwoord op een dringende vraag. Met VoIP bellen is dat een fluitje van een cent: het enige wat je nodig hebt is je device (laptop, tablet of smartphone), een werkende internetverbinding en eventueel een headset of oortjes. 

Je hebt inzicht in je telefonie

Hoe snel worden bellers bij jouw organisatie geholpen? Wanneer loopt de wachttijd op en hoelang duurt een gemiddeld gesprek? Allemaal waardevolle informatie die je gemakkelijk uit je VoIP-dashboard haalt. Net als gemiste gesprekken, voicemails, nummerweergave en veel meer. Er gaat een wereld van inzichten voor je open, geloof ons maar. 

Je tilt je telefonie makkelijk naar een hoger niveau 

En met die inzichten kun je meteen een kwaliteitsslag maken. Ook daar helpt VoIP bellen je bij. Maak bijvoorbeeld een efficiënt belplan, luister mee met nieuwe collega’s zodat je ze daarna feedback kan geven en schaal gemakkelijk op en af wanneer nodig. En ook fijn: doorschakelen, belgroepen maken en keuzemenu’s instellen is bij VoIP bellen peanuts.

Je hebt top integratiemogelijkheden

Krijg je iets niet uitgelegd via de telefoon? Dan heb je met VoIP de mogelijkheid om tekstberichten, afbeeldingen en video’s te versturen tijdens het bellen. Een makkelijke manier om je verhaal duidelijker te maken met screenshots en instructievideo’s.

Je kosten VoIP bellen zijn lager

Onder de streep zijn de kosten voor VoIP bellen stukken lager dan voor ‘traditioneel’ bellen. Je gebruikt een bestaande internetverbinding waardoor geen apart telefoonnetwerk aangelegd hoeft te worden. Daarnaast heb je ook geen telefoontoestel voor op je bureau meer nodig, omdat je door middel van een headset of oordopjes kan bellen. Tot slot kan je makkelijk op- en afschalen waardoor je niet te veel betaalt.

Geplaatst in: