Hoe draag ik het beheer van mijn bestaande ICT-infrastructuur over? Hoe ziet een samenwerking met een externe beheerder eruit? En wat kost een ICT-beheerder inhuren eigenlijk? Dit soort vragen en meer krijgen we regelmatig. Wil jij ook meer weten over ICT-beheer? Lees dan verder, want in dit blog beantwoorden we 8 veel gestelde vragen.

#1: Wat houdt ICT-beheer eigenlijk in?

ICT-beheer is meer dan af en toe een update uitvoeren. Heb je een goede beheerder, dan werkt die proactief en reactief aan het draaiende houden en verbeteren van jouw hele ICT-infrastructuur. Van telefonie tot wifi en van servers tot e-mail. Het doel: zorgen dat je ICT voor je werkt, zodat jouw bedrijf beter draait.

Dus wat is ICT-beheer? Dat is software updaten, voorkomende problemen oplossen, je gebruikers ondersteunen, meedenken over verbeteringen in je ICT-omgeving en het proactief aandragen van ideeën op basis van nieuwe ontwikkelingen in ICT-land.

#2: Wat voegt ICT-beheer toe?

Zie je ICT als een auto: die moet onderhouden worden zodat jij er veilig en onbezorgd in kunt blijven rijden. Doe je dat niet, dan gaat hij langzaam steeds minder goed werken, tot je op een gegeven moment met pech langs de weg staat.

ICT-beheer is eigenlijk net zo. Je kunt je omgeving nog zo goed ingericht hebben, maar als je de nodige updates niet uitvoert en je omgeving niet monitort, word je al gauw kwetsbaar voor cybercriminelen en is het wachten tot je gehackt wordt. Daarnaast kan het negeren van foutmeldingen ervoor zorgen dat je omgeving crasht.

Een goede beheerder monitort je ICT op dreigingen. Bij Yellow Spring houden we bijvoorbeeld constant in de gaten wat er bij jou op de achtergrond speelt, zodat we snel kunnen reageren op afwijkingen en jouw organisatie gewoon ongestoord door kan blijven werken. Daarnaast is een ICT-beheerder op de hoogte van de snel veranderende digitale wereld, zodat jullie samen op nieuwe ontwikkelingen en kansen kunnen inspringen. Allemaal zodat jouw onderneming soepeler gaat lopen.

#3: Ik heb al een ICT-omgeving, hoe switch ik van beheerder?

Werk je in een bestaande ICT-omgeving, dan zit je natuurlijk niet vast aan de beheerder die je op dat moment hebt. Je kunt gerust in gesprek gaan met andere partijen en eventueel de keuze maken om over te stappen; het technische deel daarvan zal je nieuwe beheerder met je oude beheerder afhandelen. Daar zou jij als klant niets van moeten merken.

Tip: Stap je over naar een andere ICT-beheerder, dan kijkt een vers paar ogen naar jouw ICT-omgeving. Maak daar gebruik van! Het is een mooi moment om je ICT-omgeving onder de loep te nemen. Yellow Spring adviseert je standaard over verbeteringen die we kunnen aanbrengen in je ICT-omgeving zodat het nog beter aansluit bij jouw zakelijke doelen en de gebruikers.

#4: Wat kost een externe ICT-beheerder?

Prijzen variëren natuurlijk per aanbieder, per dienst en per regio, maar gemiddeld genomen kost extern ICT-beheer je € 65,- per gebruiker per maand. Wat krijg je daar allemaal voor? Onder andere het beheer van je servers, firewall(s) en wifi én het beheer van je gebruikers. En natuurlijk een stukje priceless kennis van een team van specialisten dat altijd voor je klaarstaat.

Wat mag je verwachten?

  • Proactieve monitoring van je ICT-omgeving.
  • Het periodiek uitvoeren van software-updates.
  • Een dashboard voor de ICT-manager of directie, waarin je alles ziet wat we doen. Denk aan up-time van de omgeving, hoe snel we meldingen oppakken en oplossen.
  • Uitgebreide support voor al je ICT-gerelateerde zaken.
  • Eén aanspreekpunt voor al je ICT-gerelateerde zaken.
  • Support op basis van een SLA.
  • Tactisch en strategisch overleg.

#5: Gaat ICT-beheer op contract?

Bij Yellow Spring werken we met een contract en een bijbehorende SLA (Service Level Agreement), zodat jij altijd weet waar je aan toe bent. In de SLA staan heldere afspraken over de ondersteuning die we je bieden en onze reactie- en oplostijden. Overigens: je zit bij Yellow Spring nergens aan vast. Je kunt je contract namelijk maandelijks opzeggen. We hechten veel waarde aan langdurige relaties met onze klanten, wat ons betreft werken we samen op basis van wederzijds vertrouwen. Het binden van klanten door middel van jarenlange contracten past daar wat ons betreft niet bij.

#6: Hoe ziet een samenwerking met een externe ICT-partner eruit?

Met een goede externe ICT-partner werk je nauw samen. De beste ICT is namelijk toegespitst op jouw bedrijf en jouw doelen en daarvoor moet de ICT-partner je kennen. Daarom start je bij een nieuwe ICT-partner altijd met een uitgebreide kennismaking. Hierbij bespreek je wensen, doelen en wederzijdse verwachtingen. Daarna volgt een technische inventarisatie: de beheerder brengt de staat van je ICT-omgeving in beeld en kijkt of er verbetermogelijkheden zijn.

Vervolgens ga je samen aan de slag! Je externe ICT-partner monitort je omgeving, voert proactief nodige updates uit, blust ICT-brandjes en staat klaar voor je medewerkers. Natuurlijk houdt je beheerder ook vinger aan de pols over wat jouw bedrijf nodig heeft en krijg je gevraagd en ongevraagd advies over hoe je je ICT kan verbeteren. De afspraken over jullie samenwerking wordt vastgelegd in de SLA.

#7: Merk ik er wat van dat mijn ICT gemonitord wordt?

Daar kunnen we kort over zijn: nee. De monitoring door je ons gebeurt allemaal op de achtergrond, dus je systeem draait lekker door en jullie kunnen gewoon doorwerken. Bij Yellow Spring houden we op afstand een oogje in het zeil, we monitoren je omgeving proactief zodat we vroegtijdig kunnen reageren op dreigingen/afwijkingen in je systeem. Ondanks dat je daar niks van merkt, laten we wel graag zien wat we doen: dit kun je allemaal terugzien in je eigen dashboard. Overigens kunnen we alleen technische informatie van je ICT-omgeving inzien en kunnen wij de data van jouw ICT-omgeving niet inzien.

#8: Ik heb al een hele ICT afdeling, is ICT beheer iets voor mij?

Zeker: menig bedrijf werkt met een combinatie van interne ICT’er in combinatie met een externe ICT-partner. Zij vullen elkaar vaak mooi aan: de interne ICT-medewerker staat midden in het bedrijf, waardoor diegene vaak net wat meer weet over interne zaken en processen dan de externe ICT-partner. De externe ICT-partner daarentegen brengt doordat zij over een team beschikken met verschillende medewerkers verschillende soorten kennis met zich mee. Het is aan jou wat voor jouw bedrijf werkt!